PRO QUALITY RACING JOUSET - PARASTA SUORITUSKYKYÄ

M-PRO QUALITY RACING KILPAJOUSET valmistetaan Hollannissa, yhdessä euroopan suurimassa jousitehtaassa, joka on erikoistunut muun tuotannon ohessa korkealaatuisiin kilpajousiin.
Laadun takeena on vuosikymmenten kokemus kilpajousien valmistuksesta, materiaaleista ja tekniikasta.
Tehtaassa valmistetaan jousia myös monille muille laatubrandeille esim AST, MOTON, KTM, WP jne.

MISTÄ HYVÄT JOUSET ON TEHTY?

HYVÄN JOUSEN TEKEMINEN ON VAATIVA TEKNINEN PROSESSI

Hyvä alusta on aina kokonaisuus, jossa jokaisen osan täytyy toimia oikein. Usein jousi on se osa, johon vähiten kiinnitetään huomiota. Kuitenkin huonolaatuinen jousi voi pilata koko alustan toimivuuden. Paras up-grade halpisalustoihin onkin vaihtaa laadukkaampiin jousiratkaisuihin. Usein lisätään myös ns.tender-jouset.

Kaikki lähtee raaka-aineesta.
M-Pron jouset valmistetaan korkealaatuisesta Silicon Chrome jousiteräksestä.
Sen ansiosta jousilanka on mahdollisimman ohutta. Tämä vähentää painoa ja antaa lisää joustomatkaa.

Jousimateriaalin tasalaatuisuus vähentää jousen taipumaa, sen painuessa kasaan. Lisäksi se pitää saman jousivakion koko ajan. Tämä on erittäin tärkeää auton balanssin säilymisessä kaikissa tilanteissa. M-Pro Racing jousien mittatarkkuus
on 1%. Tämä tarkoittaa sitä, saman akselin jouset ovat aina samanlaiset.

JOUSIHINNAT JA VARASTOKOOT

Varastoimme sisähalkaisijaltaan 61mm pääjousia, helppereitä ja tenderjousia.
Pituuksia löytyy 80mm-350mm.
Pääjousien jousivakiot 20-400kg/cm
Tehdastoimituksina myös 50mm(2"), 57mm(2.25") ja 63,5mm (2.5") halkaisijat

suorat tehdastoimitukset - edulliset hinnat.
61mm jouset:
Pituudet 80mm - 180mm 86,00€/kpl
Pituudet 200 - 250mm      94,50€/kpl         300 - 350mm  96,50€/kpl


Jousitekniikkaa


JOUSIVAKIO

Jousivakiolla tarkoitetaan sitä, kuinka suuren voiman jousi vaatii  painuakseen tietyn matkan. Esim 60kg/cm lineaarinen jousi painuu 60 kilon voimalla 10mm. Mitä laadukkaampi jousi on, sitä täsmällisemmin jousi painuu kasaan aina samalla voimalla.

On olemassa myös progressiivisia jousia, jolloin jousivakio kasvaa jousen mennessä kasaan.

Usein käytetään myös kahta jousta päällekkäin ajatuksena, että kevyempi jousi ottaa pienemmat iskutjäykempi kovemmat. Tällöin täytyy kuitenkin muistaa, että kokonaisjousivakio muuttuu huomattavasti.Esimerkiksi jos laitetaan kaksi 40kg jousta päällekkäin on jousivakio 20kg!!!

Linaarisia jousia voidaan myös laittaa sarjaan. Kun jousien liikkeitä rajoitetaan, saadaan jousituksesta tehtyä todella monipuolisesti säätyvä. Progressiivinen, digressiivinen, tai jotain muuta. Kysy jousipakoista lisää meiltä.

Yleisimmät jousivakioiden ilmoitustavat ovat eurooppalainen kg/cm, tai Nm/mm, tai amerikkalainen lbs/inch.
Likiarvoiset muuntokertoimet ovat:Kg/cm x 5.6 = lbs/inch lbs/inch x 0.1785 = kg/cm. Eli 100 kg jousi on noin 560 lbs.

DIGITAALINEN JOUSIVAAKA

Jousivaalla mitataan jousen vastuksen tuottamaa voimaa eri joustomatkoilla. Käytössämme oleva Longacre digitaalinen jousivaaka mittaa sekä matkan, että painon digitaalisesti. Näin mittaus on helposti ja luotettavasti toistettavissa, sekä luettavissa. Riittävä esijännitys antaa tarkemman mittaustuloksen. 

Yleensä käytämme 20mm esijännitystä ja sen jälkeen mittaamme jousivoiman halutulla matkalla 10mm välein.
Oleellista hyvälle lineaariselle jouselle on, että jousivakio pysyy muuttumattomana koko joustomatkan. Laadukas
jousi myös säilyttää jousivakion samana pitkänkin käyttöjakson aikana.

Oleellinen tieto luonnollisesti on myös, että jousivakio se mitä on ilmoitettu jotta saman akselin jouset olisivat pari.
Yleensä laatujouset kestävät hyvin aikaa, kun taas halvemmin tehdyt kuluvat käytössä, ja saattavat jo lähtökohtaisesti vaihdella arvoiltaan hyvinkin paljon. Olemme mitanneet tuning/kilpakäyttöön myytyjä halpisjousia joiden ilmoitettu jousivakio muuttuu uutena 50mm matkalla 10% ja n.10.000 km ajon jälkeen jäljellä on alle 30% ilmoitetusta arvosta. Näillä toleransseilla jokainen ymmärtää, että muu alustan virittäminen ja säätäminen on kutakuinkin turhaa. 

JOUSEN TAIPUMA

Yksi tärkeä jouseen liittyvä ja huomioitava tekijä alustavirityksessä on jousen taipuma. Jousi pyrkii kääntymään aina taipuessaan. Tämä jousen rakenteesta johtuva ilmiö, aiheuttaa kitkaa, joka puolestaan vähentää pitoa ja aiheuttaa lisärasituksen iskunvaimentimille.

Taipumaa ilmenee sitä enemmän mitä pidempi ja ohuempilankainen (löysempi) jousi on. Joten aivan yksiselitteinen asia ei myöskään ole pitempien joustovarojen hakeminen turhan pitkällä jousella.
Lisäksi mitä huonolaatuisempi jousilanka, sitä suurempi taipuma.

Taipumaa voidaan vähentää helpottamalla jousen kiertymistä. Tällaisia ovat erilaiset jousen laakerointisysteemit, joita mekin tarjoamme

Katso video jousen taipumasta.
Tällä videolla jousi on laakeroitu ja pääsee vapaasti liikkumaan.
Ilman laakerointia, kaikki voimat haittaisivat jousituksen toimintaa.

https://www.youtube.com/watch?v=aqJU3rWetRc&feature=youtu.be

JOUSEN ALUSLAAKERI

JOUSEN ALUSLAAKERI

Jousen aluslaakerit myynnistämme 29,00/pari.

Varastossa 50mm, 57mm, 60mm, 65mm, 70mm halkaisijalla