M-PRO QUALITY RACING KILPAJOUSET valmistetaan Hollannissa, yhdessä euroopan suurimassa jousitehtaassa, joka on erikoistunut muun tuotannon ohessa korkealaatuisiin kilpajousiin.
Laadun takeena on vuosikymmenten kokemus kilpajousien valmistuksesta, materiaaleista ja tekniikasta.
Tehtaassa valmistetaan jousia myös monille muille laatubrandeille esim AST, MOTON, KTM, WP jne.
Hyvä alusta on aina kokonaisuus, jossa jokaisen osan täytyy toimia oikein. Usein jousi on se osa, johon vähiten kiinnitetään huomiota. Kuitenkin huonolaatuinen jousi voi pilata koko alustan toimivuuden. Paras up-grade halpisalustoihin onkin vaihtaa laadukkaampiin jousiratkaisuihin. Usein lisätään myös ns.tender-jouset.
Kaikki lähtee raaka-aineesta.
M-Pron jouset valmistetaan korkealaatuisesta Silicon Chrome jousiteräksestä.
Sen ansiosta jousilanka on mahdollisimman ohutta. Tämä vähentää painoa ja antaa lisää joustomatkaa.
Jousimateriaalin tasalaatuisuus vähentää jousen taipumaa, sen painuessa kasaan. Lisäksi se pitää saman jousivakion koko ajan. Tämä on erittäin tärkeää auton balanssin säilymisessä kaikissa tilanteissa. M-Pro Racing jousien mittatarkkuus
on 1%. Tämä tarkoittaa sitä, saman akselin jouset ovat aina samanlaiset.
Varastoimme sisähalkaisijaltaan 61mm pääjousia, helppereitä ja tenderjousia.
Pituuksia löytyy 80mm-350mm.
Pääjousien jousivakiot 20-400kg/cm
Tehdastoimituksina myös 50mm(2"), 57mm(2.25") ja 63,5mm (2.5") halkaisijat
Jousivakiolla tarkoitetaan sitä, kuinka suuren voiman jousi vaatii painuakseen tietyn matkan. Esim
60kg/cm lineaarinen jousi painuu 60 kilon voimalla 10mm. Mitä
laadukkaampi jousi on, sitä täsmällisemmin jousi painuu kasaan aina
samalla voimalla.
On olemassa myös progressiivisia jousia, jolloin jousivakio kasvaa jousen mennessä kasaan.
Usein käytetään myös kahta jousta päällekkäin ajatuksena, että kevyempi jousi ottaa pienemmat iskutjäykempi kovemmat. Tällöin täytyy kuitenkin muistaa, että kokonaisjousivakio muuttuu huomattavasti.Esimerkiksi jos laitetaan kaksi 40kg jousta päällekkäin on jousivakio 20kg!!!
Linaarisia jousia voidaan myös laittaa sarjaan. Kun jousien liikkeitä rajoitetaan, saadaan jousituksesta tehtyä todella monipuolisesti säätyvä. Progressiivinen, digressiivinen, tai jotain muuta. Kysy jousipakoista lisää meiltä.
Yleisimmät jousivakioiden ilmoitustavat ovat eurooppalainen kg/cm, tai Nm/mm, tai amerikkalainen lbs/inch.
Likiarvoiset muuntokertoimet ovat:Kg/cm x 5.6 = lbs/inch lbs/inch x 0.1785 = kg/cm. Eli 100 kg jousi on noin 560 lbs.
Jousivaalla mitataan jousen vastuksen tuottamaa voimaa eri joustomatkoilla. Käytössämme oleva Longacre digitaalinen jousivaaka mittaa sekä matkan, että painon digitaalisesti. Näin mittaus on helposti ja luotettavasti toistettavissa, sekä luettavissa. Riittävä esijännitys antaa tarkemman mittaustuloksen.
Yleensä käytämme 20mm esijännitystä ja sen jälkeen mittaamme jousivoiman halutulla matkalla 10mm välein.
Oleellista hyvälle lineaariselle jouselle on, että jousivakio pysyy muuttumattomana koko joustomatkan. Laadukas
jousi myös säilyttää jousivakion samana pitkänkin käyttöjakson aikana.
Oleellinen tieto luonnollisesti on myös, että jousivakio se mitä on ilmoitettu jotta saman akselin jouset olisivat pari.
Yleensä
laatujouset kestävät hyvin aikaa, kun taas halvemmin tehdyt kuluvat
käytössä, ja saattavat jo lähtökohtaisesti vaihdella arvoiltaan hyvinkin
paljon. Olemme
mitanneet tuning/kilpakäyttöön myytyjä halpisjousia joiden ilmoitettu
jousivakio muuttuu uutena 50mm matkalla 10% ja n.10.000 km ajon jälkeen
jäljellä on alle 30% ilmoitetusta arvosta. Näillä toleransseilla jokainen ymmärtää, että muu alustan virittäminen ja säätäminen on
kutakuinkin turhaa.
Yksi tärkeä jouseen liittyvä ja huomioitava tekijä alustavirityksessä on jousen taipuma. Jousi pyrkii kääntymään aina taipuessaan. Tämä jousen rakenteesta johtuva ilmiö, aiheuttaa kitkaa, joka puolestaan vähentää pitoa ja aiheuttaa lisärasituksen iskunvaimentimille.
Taipumaa ilmenee sitä enemmän mitä pidempi ja ohuempilankainen (löysempi) jousi on. Joten aivan yksiselitteinen asia ei myöskään ole pitempien joustovarojen hakeminen turhan pitkällä jousella.
Lisäksi mitä huonolaatuisempi jousilanka, sitä suurempi taipuma.
Taipumaa
voidaan vähentää helpottamalla jousen kiertymistä. Tällaisia ovat
erilaiset jousen laakerointisysteemit, joita mekin tarjoamme
Katso video jousen taipumasta.
Tällä videolla jousi on laakeroitu ja pääsee vapaasti liikkumaan.
Ilman laakerointia, kaikki voimat haittaisivat jousituksen toimintaa.
https://www.youtube.com/watch?v=aqJU3rWetRc&feature=youtu.be
JOUSEN ALUSLAAKERI
Jousen aluslaakerit myynnistämme 29,00/pari.
Varastossa 50mm, 57mm, 60mm, 65mm, 70mm halkaisijalla